Letní škola moderních učitelů letos počtvrté!

Na začátku této reportáže může stát otázka, kdy je možné akci označit za tradiční? Když se koná potřetí, popáté nebo až podesáté? Nebo za tímto označením se spíš skrývá její oblíbenost? Nebo snad něco jiného? Ať tak nebo tak, letošní, již čtvrtý ročník letní školy, se může pyšnit mnoha dalšími charakteristikami.

2014_08

Největší. Za dobu existence této jedinečné akce se letos zúčastnilo nejvíce učitelů v historii. Hotel Kopanice byl plný opravdu k prasknutí a tak většina partnerů musela být dokonce ubytována v jiném zařízení.

Hravá a týmová. Nově byla v programu zařazena celotýdenní týmová soutěž, která prověřila zábavným a aktivním způsobem týmového ducha účastníků a jejich schopnost řešit úkoly a soutěže.

Celá akce začala již odpoledne 10. srpna kdy se do překrásného prostředí a okolí hotelu Kopanice začali sjíždět první účastníci. Místo, které je mezi účastníky tolik oblíbené a zároveň organizátory pevně prověřené nezklamalo i letos a pro nové účastníky bylo příjemným překvapením. Na nedělní odpoledne bylo na třetí hodinu naplánováno přivítání účastníků, kde byl všem učitelům představen plán letní školy, harmonogram jednotlivých přednášek a workshopů, organizační tým a další nezbytné informace. Zároveň se všichni navzájem představili a kromě základních informací o tom, jak se účastníci jmenují a kde pracují, se ostatní dozvěděli např. i informace o rodinném stavu a další nadstavbové informace. Je lepší mít jasno hned na začátku.

2014_09

Po první večeři a slavnostním přípitku začala celoškolní hra, jejímž prvním úkolem bylo představení týmů a zadání prvního a možná nejtěžšího úkolu – vymyšlení názvu týmu. Nutno podotknout, že se všech osm týmu tohoto úkolu zhostilo s noblesou a tak nás po dobu letní školy provázely tyto týmy:

·         Lazy Code
·         0001000
·         Vin(n)é tříkolky
·         Svěží a noblesní
·         Babylon
·         Ulítlý papagáj
·         Pomalé oštěpy
·         Atomové mihule

Harmonogram akcí byl obecně rozdělen tak, že v dopoledních hodinách probíhaly přednášky a workshopy a v odpoledních pak burzy nápadů, týmové hry a další, volnější aktivity.

2014_04

Ačkoliv se jednalo o akci zaměřenou primárně na efektivní spolupráci a využití IT při výuce, našly se v programu i workshopy, které s IT (až na druhý pohled) neměly nic společného. A tak nebylo výjimkou, že na workshop nazvaný „3D efekt snadno a rychle“ (pod vedením CZ-SK bohyně Iby) přišla většina pánské části s tablety a odcházela s pomalovanými skleničkami a květináči. I o tom totiž letní škola je.

V rámci prezentací (nejen) pro učitele se účastníci mohli setkat s tématy jakou jsou využití tabletů ve výuce, využití měřících systémů či dovednosti 21. století ve výuce, bezpečnost školy a mnoho dalších.

2014_05

Inspirující aktivitou bylo potom využití „služby“ Mystery Skype, která slouží pro propojení dvou míst přes Skype kdekoliv na světě, přičemž se obě strany snaží za pomocí otázek typu ANO/NE uhodnout, kam se vlastně dovolali. Jedná se o skvělý nástroj např. pro výuku hodin angličtiny a nutno podotknout, že zabavil na hodně dlouhou dobu. Mimochodem, dovolali jsme se do Argentiny a od místních tří mladých učitelek jsme dostali pozvání ke konání příští letní školy právě u nich. Tak neváhejte s registrací a sledujte web letní školy!

Pro technicky zaměřené učitele a IT správce pak byly připraveny workshopy s tématikou správy tabletů, hromadného nasazení systému Windows, správa služby Office 365 a další. Pro účastníky těchto workshopů máme ještě jednu důležitou shrnující informaci: vše najdete na Technetu a nastavíte to Powershellem.

2014_06

Jak už to u takových akcí bývá, důraz byl kladen taky na sociální stránku akce a tak byl pro účastníky akce naplánován tradiční (opět) táborák a nutno podotknout, že některým se nakonec od táboráku doopravdy nechtělo. Bouřlivé diskuze o využití ICT technologií ve vzdělávání probíhaly do dlouhých nočních (spíš ranních) hodin v pokojích i na chodbách a účastníci si mohli na chvíli vydechnout ve vířivce, bazénu, sauně nebo na masážích.

2014_07

Poslední den akce nemohl chybět závěrečný slavnostní večer, který se od těch loňských a předloňských lišil v tom, že jeho součástí byla i poslední bodovací týmová hra s názvem Československo má pedagogický talent a je pravda, že všech osm týmů svůj talent opravdu ukázalo. O zábavné, ale zároveň přínosné scénky nebylo nouze. Nakonec tato závěrečná hra ještě poměrně dost zahýbala s celkovým pořadím týmové soutěže, jejíž autorem byl Jarda a Lucka Šindlerovi, za což jim patří obrovský dík!

2014_03

Po ocenění týmů, poděkování prezentujícím a organizátorům čekal na každého účastníka speciální, individuální dárek v podobě hrníčku s jedinečnou charakteristikou daného člověka, tak, jak se za celý týden ostatním představil. To co jednotliví účastníci na hrnečcích měli napsáno, vám říct nemůžeme (byl to přeci osobní dárek), ale schválně se jich zkuste zeptat, třeba vám toto žítkovské tajemství prozradí.

2014_01

Ačkoliv před akcí jako takovou panovali v řadách organizátorů (teď už to můžeme přiznat) určité pochybnosti (nejvíce účastníků v historii, nová týmová hra, více jak polovina nových účastníků), nejenom závěrečný dotazník dal za pravdu, že se akce povedla a že se podařilo najít a spojit opravdu skvělý tým učitelů. A to, že si učitelé ve svém vlastním volnu našli týden čas na to, aby odjeli od svých rodin a přátel, aby o letních prázdninách dobrovolně nastoupili do „školy“ a to, jakým způsobem se celé akce zúčastnili, dává organizátorům pro další ročník neuvěřitelně silný závazek pro vás připravit tuto akci znovu.

Děkujeme a moc si toho vážíme, že jste přijeli.

[Karel Klatovský, 2014]